Hvordan prissette seg som gründer

Hvordan prissette seg selv som gründer: Verdien av din tid, kunnskap og erfaring

Å starte noe eget er både altoppslukende, skremmende, gøy og givende. Man støter på mange utfordringer på kort tid, og en av disse utfordringene er å sette riktig pris på egne tjenester. For mange kan det føles ubehagelig å ta godt nok betalt for arbeidet sitt, spesielt i starten når man nettopp har startet noe for seg selv. Men her er realiteten: Du er mer verdt enn du tror! Det er viktig å anerkjenne sin egen verdi – både for din egen del - men også for alle andre i bransjen du jobber i. Husk at du selger mer enn bare selve tjenesten du tilbyr. Du selger også din tid, din kunnskap og din erfaring.

Hvorfor er riktig prissetting så viktig?

  1. Du signaliserer at jobben du gjør er verdt noe
    Når du underpriser tjenestene dine, signaliserer du både overfor deg selv, men også overfor kundene dine, at ikke engang du anerkjenner verdien av det du tilbyr. Du risikerer dermed å undergrave din egen kunnskap, erfaring og tid. For din egen del kan du risikere å føle deg mindre verdt enn du faktisk er, noe som i så fall ville vært utrolig synd.

  2. Du påvirker hele markedet i bransjen din
    Hvis du tilbyr tjenester til en alt for lav pris vil du påvirke markedet i bransjen du jobber i. Andre i samme bransje som deg vil ikke lenger være konkurransedyktige på pris. Dette kan skade markedet og svekke profesjonens verdi, og i verste fall gjøre deg ganske upopulær blant konkurrenter og kolleger.

  3. Kundene ser verdi i arbeidet ditt hvis du gjør det selv
    Tro det eller ei, men mange kunder assosierer høyere priser med høyere kvalitet. Så når du tør å sette en pris på tjenesten din som faktisk reflekterer verdien av det du leverer, så signaliserer du også at tjenesten din er verdt å betale for. Vinn-vinn!

.. Så hvordan finne riktig pris på ditt arbeid?

  1. Gjør research
    Sjekk hva andre som har drevet på i noen år tar betalt for lignende tjenester. Dette gir deg en pekepinn på hva markedet forventer og hva som faktisk er realistisk å ta i betaling.

  2. Tenk helhetlig
    Husk at prisen du tar for en tjeneste ikke bare skal dekke tiden du bruker på oppdraget, men også utgifter til drift, kontor, markedsføring, skatt og pensjon.

  3. Snakk med andre i samme situasjon
    Bygg nettverk med andre gründere og fagfolk i samme bransje som deg selv. De kan dele erfaringer om hvordan de har kommet frem til sine priser, og gi deg verdifull innsikt og gode tips!

  4. Vær tydelig om prisendringer
    Hvis du er usikker på prissettingen i starten, er det helt greit å justere prisene senere. Kommuniser tydelig med kundene dine ved å legge til en notis om at prisene kan bli endret fra en bestemt dato.


Da jeg startet som selvstendig næringsdrivende syntes jeg det var vanskelig å sette en timepris og fastpris på tjenester. Jeg undervurderte hvor mye tid og kunnskap som faktisk lå bak alle prosjektene, og hadde mye dårlig samvittighet rundt kundens økonomi og om “kunden hadde råd til å betale”.

Det tok heldigvis ikke alt for lang tid før jeg innså at kundens økonomi ikke er mitt problem. At det finnes kunder som har råd, og kunder som vil ta seg råd. Når du anerkjenner verdien av det du skaper, blir det enklere å bygge en bærekraftig bedrift som du kan være stolt av.

💛 Lykke til med prissettingen, og husk: Du er mer verdt enn du tror!

Ronja Stordahl

Velkommen til det lille designstudioet med det store hjertet. Jeg heter Ronja, er grafisk designer og holder til på Sørlandet. Jeg jobber med merkevarebygging, nettsider og innholdsproduksjon for små og mellomstore bedrifter.

https://www.detlilledesignstudioet.no
Neste
Neste

Hvorfor din bedrift bør investere i mer enn bare logo