Hvorfor din bedrift bør investere i mer enn bare logo
Oppmerksomme følgere har kanskje lagt merke til at jeg nylig har lansert nye tjenester på min nettside, og i den anledning har jeg også fjernet tjenesten som inkluderer bare design av logo. Hvorfor? Fordi god branding er vesentlig for å kommunisere tydelig og konsekvent i alle kanaler, og her er det ikke nok med kun logo. Bedriften din trenger også en visuell identitet.
En visuell identitet består blant annet av kartlegging og research av din bedrift og dens nøkkelverdier, kundegruppe, bransje, konkurrenter, uttrykk mm. Neste er logo, men nå kjører vi både primær- og sekundærlogo i tillegg til ikon for å få en allsidig logo som kan plasseres akkurat der du trenger. Den visuelle identiteten består også av egen fargepalett med fargekoder til web og trykk, i tillegg til fastsatt typografi. Grafiske elementer og mønster, gode bilder og egne mockups av logo og branding er også inkludert for godt innhold til markedsføring.
Design av logo + en visuell identitet + en god strategi for markedsføring =
Gull for å gi et godt førsteinntrykk, skape troverdighet og for å være gjenkjennelig for kundene dine. Alle bedrifter som ønsker å drive god merkevarebygging trenger altså mye mer enn bare en fin logo.
Og når du først har investert i en visuell identitet for din bedrift så er neste steg å faktisk bruke den riktig. Alle kunder som bestiller design av logo & visuell identitet av meg får tilsendt en personlig håndbok for sin visuelle identitet. Denne inneholder informasjon og føringer for hvordan den visuelle identiteten bør/skal brukes for å opprettholde en tydelig profil i din markedsføring. Helt konkret så er dette føringer for hvordan du skal bruke fargepaletten din, veiledning i forhold til bruk av logo og hvordan du finner stock photos som passer din merkevare og mye mer.
… Så hvis det skulle være noen tvil: alle bedrifter som ønsker å satse bør investere i mer enn bare en logo. (så lenge budsjettet tillater det, selvfølgelig.)